Äventyrsledarna

Icehotel- Jukkasjärvi

Kategori: Allmänt

Året var 2013. I mars månad. Invånarna visste inte vad som hände... Det kom ju en skåning till byn!
 
När jag inför denna vintern skulle söka praktikplatser så ville jag tänka smart och strategiskt. Jag ville vara på en skidanläggning och så ville jag vara guide. Jag hade tur. Jag fick praktik i Vemdalen och på Icehotel i Jukkasjärvi. Bägge ställena är kända över hela sverige, och det ger bra med erfarenhet om man har varit på två såhär stora anläggningar. Jag är riktigt nöjd med min praktik på bägge ställena!
 
Men, Vemdalen har jag ju bloggat om innan, nu ska ni få se lite vad man får göra på Icehotel!
 
Icehotel grundades för cirka 20 år sedan av en herre vid namn Yngve Bergkvist. Allting började med en igloo ute på älven, men då det inte fungerade så bra så provade man att bygga en igloo på fast mark. Idén till ishotellet var född. Året efter byggde man en större igloo och lät folk betala för att bo där. Efter varje år som gick blev hotellet större och större och idag har man ungefär 70 rum.

Imponerande bygge!
 
 
 
 
 
 
 
Aktivitetsutbudet runt Icehotel är stort. På Icehotel Adventure, där jag gör min praktik, erbjuds snöskovandring, skotersafari med lunch, norrskenstur, övernattingstur och Middag Under Stjärnorna. Man åker skoter i nästan samtliga aktiviteter.
 
Jodå, en natt på icehotel fick man :-)
 
 
 
 
 
 
Den största reseanledningen hit är att få bo på Icehotel och att se norrsken. De flesta gäster är nöjda när de åker härifrån.
 
 
 
 
 
 
Jag är glad, nöjd och stolt över att få ha gjort praktik här på Icehotel. Att ge gästerna en fantastisk upplevelse slår högt i min värld!
 
 
En skånsk vildmarksguide hälsar från ett varmt Jukkasjärvi!
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: