Äventyrsledarna

Lavinfara, välj rätt väg inget åk är värt att dö för

Kategori: Allmänt

 
När det kommer till toppturer och att vistas i lavinfarlig terräng får man lov att tänka efter.Det gäller främst att vara väldigt ödmjuk inför naturen.
Hur mycket jag än tränat på mina svängar ,gjort mina benpass på gymmet ,fixat med min utrustning ,läst på osv så måste jag böja mig när vädret säger så.
Snön ändras med vädret och jag får anpassa mig efter det.
Det är en svår sak även om det låter lätt.
För när är det för farligt egenligen?För man kan med säkerhet säga att risken alltid finns där.Hur många snöprofiler du än gräver eller hur mycket koll du än har på vädrets ändringar så finns risken alltid där.Frågan är bara när risken är större eller mindre och när det är dags att säga ifrån och stanna inne eller vända om.
Och om man ändå beslutar sig för att gå upp vart ska man gå upp och vart bör man åka ner?
 
 
Min grupp var först ut med vårt projekt Fritt vilt.
Tanken var en mindre topptur på första dagen följt av en högre topp dag 2.
Redan första dagen var vädret emot oss.Dålig sikt och hård vind.
Jag och Kim beslöt oss för att gräva lite i snön och gjorde en snöprofil.Resultatet av den följt av morgondagens oväder gjorde det till ett lätt beslut att ställa in vår topptur.
För även om skidåkning lockar och man är laddad som tusan för att gå uppför bergen så bryr jag mig mer om mina klasskompisar och tanken att behöva gå in i lavinfarlig terräng med dålig sikt och utsätta dom för fara får mig att rysa.
Men visst är det svårt att ta rätt beslut.Det krävs erfarenhet och förnuft.Man kan inte på rak arm säga när man bör vända men när det börjar kännas olustigt i magen tror jag man ska ta en kopp varm choklad istället och vänta ut stormen eller dom dåliga snöförhållanden för är det något man är säker på så är det att toppen finns kvar och inget åk är värt att dö för.
Utbildningen har gett oss mycket kunskap i ämnet och under min praktik fick jag med mig mycket nya kunskaper   men mer finns att lära hela tiden och man ska aldrig se sig själv som kunnig på ämnet för då finns risken att man blir nonchalant för riskerna.
 
Så ut och träna med transceiver ,prata med folk som är vana att röra sig i området och glöm inte sond och spaden.
Toppturer är roligt så var försiktiga så att ni hinner med många fler!
 
/Elin 
 
 

Fjällsäkerhetsrådet har översatt the fine line.Kika in dom och få lite mer kött på bena när det gäller vägval och saker att tänka på kring laviner.

 

 

Val av säker väg i lavinterräng from Fjällsäkerhetsrådet on Vimeo.

Kommentera inlägget här: