Äventyrsledarna

En vecka i Åre

Kategori: Allmänt, Skidor

Nu sitter jag på nattåget påväg bort från Åre efter att ha spenderat en vecka med Rödkullens skidpatrull.
Under veckan har jag följt med min handledare Jonas och sett hur livet som skidpatrullör ser ut.Jonas var en av instruktörerna under patrullutbildningen så det kändes som ett bra val av handledare.
Eftersom han också är intruktör på Åres lavincenter fick jag chans att vara med under ett event som heter Safe point.Där fick jag hjälpa till och instruera lite lavinsök ,lyssna på föreläsning om laviner och prata en hel del med gästerna.
Under dom andra 6 dagarna var jag med patrullen och fick inblick i deras vardagliga jobb med alltifrån hur man byter hjul på liften till hur man tar hand om armar som inte riktigt ser ut som sig bör.
Jag fick olja ner mig i verkstaden och åka riktigt mycket skoter ,slå bort rätt mycket is och även hinna med ett par koppar kaffe.
 
Det jag imponerades mest av var hur bra stämning dom verkade ha mellan sig och hur alla verkade riktigt nöjda med sitt jobb.Så jag står fast vid att detta verkar vara ett riktigt drömjobb.
Nu hoppas jag på att resten av praktiken understryker detta.
Jag avslutade min praktik idag med att få spränga lite snö.Vilket var riktigt kul ,man blir lite som ett barn när det smäller=)
Nu åker jag vidare mot Björkliden för fyra veckor med deras patrull.Hoppas på bra väder och att jag får lika kul som jag haft i Åre.
 
Ha det bäst
 
Elin

KOMMENTARER:

  • John Fritidspedagog säger:
    2013-02-25 | 07:52:55

    Stockholmskidzen här igen med frågor om isklättringen. Är det ett vattenfall ? Hur högt är berget ? Var det svårt att klättra ? Var det roligt ? Hur lång tid tog det att komma upp ? Hur blev det så mycket is ? Använder ni snöskor ? Är det jobbigt att klättra ? Hur mycket kostar klättringsskorna ? Var köper man sådana ?

  • A'n säger:
    2013-02-25 | 22:28:47

    Oj vad många frågor,härligt!! berget är 20 m högt om jag minns rätt och kallas brudslöjan.det rinner vatten där på sommaren och det ör det som fryser till is.det tog ungefär 40min för nybörjare att ta sig upp och typ 5 min för proffsen :) man har stegjärn när man klättrar.man fäster dom utanpå rejäla kängor eller som i vårt fall randonee-pjäxor (mjukare pjäxor som man använder när man går uppför backarna med skidor) Det är väldigt tungt i början att klättra för du måste sparka in stegjärnen och isyxorna ,vilket är ganska jobbigt.vet inte vad stegjärn kostar men be John kolla på addnatures hemsida ,länk på vår blogg:) ha ett riktigt kul sportlov , hade gärna varit med er o hittat på äventyr. Saknar er alla kram Elin ,A'n

Kommentera inlägget här: