Äventyrsledarna

Stockholms Dykcenter

Kategori: Allmänt

Jag inledde min praktik med lite dykning. En vecka tillbringades på företaget Stockholms Dykcenter som ligger centralt beläget i vår huvudstad. Där jag fick chansen att lära mig lite mer om dykning och se hur deras verksamhet är fungerar. Under veckan var jag med på två stycken intensivgrundkurser där deltagarna tar sitt Open Water-certifikat, vilket är det första steget man går för att få börja dyka. Jag stod även till tjänst i deras butik under en dag och förutom att fylla tuber och torka dykardräkter lärde jag mig en hel del om utrustningen man använder.

                                                           

Dykcentret ägs och grundades utav Miro Tomaszewski som med flera tusentals dyk i ryggen besitter många års erfarenhet om hur livet är under vattnet. De erbjuder en mängd olika kurser och certifikat inom dykning. Du blir utbildad genom organisationen SSI – Scuba Schools International, vilken är en utav de större byråerna när man talar om teknisk dykning. Grund-, fortsättningskurser och specialutbildningar hålls regelbundet i Stockholmsområdet med omnejd.
-Ett gäng grundkursare med instruktörer-
 

Man kan även följa med Dykcentret till andra spännande platser Sverige som t.ex. Västkusten. Eller varför inte utomlands där Malta, Montenegro och Thailand är några av årets resemål. Mer information om Stockholms Dykcenter och allt vad de har att erbjuda finner du på deras hemsida.

 
 
Jag tog själv mitt dykarcertifikat i Australien, för ca 2 år sedan, och har inte dykt mycket sedan dess. Så detta var en nyttig uppfräschning för mig. Det här är verkligen en häftig kunskap och sysselsättning som man bör underhålla ännu mer, så man inte glömmer det man en gång lärt sig. Rekommendationerna säger att du bör dyka ungefär 24 dyk per år, eller en gång i månaden, för att hålla dig uppdaterad!

 

I skrivandets stund befinner jag mig i Dala-Floda på företaget Kajaktiv. Det strömmande vatten jag blickar ut över från mitt fönster ser riktigt lockande ut. Jag ser fram emot morgondagens vattenlek!

                                      

/Jacob

 
Kommentera inlägget här: