Äventyrsledarna

Erfarenhetstur v.24

Kategori: Allmänt

Nu var det dags att knyta ihop säcken innan LIA- period och sommarlov. Vi ska ut på fjället och testa våra kunskaper själva utan att ha våran lärare som back up. Vi fick en karta och ett program med uppdrag att genomföra längs vägen.

Fjällvistelse/säkerhet i fjällterräng.
Planering och genomförande av turen, tidsbedömning.

Beskrivning:
Fjälltur med inslag av orientering, tältläger, vadning, bivack mm.

Syfte:
Att planera och genomföra fjällarrangemang utan "säkerhetslina" i form av lärare. En sista "checklista" för oss som blivande guider innan vi tar med egna gäster ut på fjället. Samt kunna analysera/bedöma medelevers beteende, kunskap, och utvärdera detta på ett konkret sätt.

Mål:
1. Att ta tillvara på sig själv och på bästa möjliga sätt bidraga till gruppens välmående och gruppens gemensamma mål.
2. Att kunna hantera motgångar på ett guidmässigt och proffsigt sätt.

Förutsättning:
Begränsad tid att förbereda och packa inför "erfarenhetsturen". Information om området och en karta är att tillgå. Ingen extra budget. Personlig packning + tält, kastlinor, rep 25-50m, luftmadrass.

Direkt vi fick lite kött på benen satte vi igång med planering inför turen. Vi gick igenom alla uppdrag, programpunkter och kartan flera gånger. Vi gjorde tidsplan, säkerhetsplan och gick igenom ansvarsområden.

Sen var det dags.

Etapp 1.
Idre fjäll, vandring med topptur upp på Stjädjan. Därefter nattorientering på kompassriktning till Slagebäckkojan.
Turledare: Amanda (Jacob säkerhetsansvarig samt 2:a guide under hela veckan)
Regler: Ni får slå läger tidigast kl. 03.00

Vi startade uppe vid Idre fjäll kl. 20.30 på kvällen. Tog oss till toppen på Städjan. Det var gudomligt vacker utsikt.
Vi vandrade hela natten med 5 min paus varje timme. Vi höll ett ganska högt tempo och nådde Slagubäckskojan lagom kl. 03 på natten. Smilbanden var på topp hela natten, det skrattades och fnittrades om vart annat. Nicklas slet lite extra men vägrade sakta tempo (han och Kim sprang ett lopp som heter "Jättelångt" på 68 km i helgen) så förstår att benen ömmade en aning. Vi slog upp tälten och kurade ner oss i våra sovsäckar och kunde njuta av en välförtjänt sömn.
Följande morgon steg vi upp kl. 8.30 och åt frukost. Blev väckta av en skönsjungande Nicklas som var nästa etapps turledare. Nu mådde benen mycket bättre! Vilken tur :)

Etapp 2.
Vidare orientering från Slagebäckkojan till Foskros. Obligatorisk vadning/simning över Grundöjan och Storån.
Turledare: Nicklas
Regler: Inga broar får användas!

Solen strålade och vi hörde både Kungsfågel, Sånglärka, Bergfink och Koltrast kvittra ikapp med skogens alla andra fåglar. Vilken tur vi nyligen hade prov på 60 fåglar, väldigt kul att veta vad det är man hör och ser i skogen. Vi höll fortsatt högt tempo och älgade fram genom buskar och snår.
Det blev lite småvadande innan vi nådde forsarna. Men vi säkrade upp och tog oss över så som vi lärt oss.
Och så nådde vi fram till Grundöjan. Där var vattnet lite djupare och starkare och viktigt att hålla god säkerhet. När vi säkrar upp så står två personer beredda med kastlina en liten bit ner, en person i taget korsar forsen och det är viktigt att ha stöd av stav, formation eller liknande. Viktigt också att ha väl fastsittande skor på fötterna, gärna ullstrumpor i, samt att ha ryggsäcken uppknäppt ifall man skulle plurra.
Förste man ut, Nicklas. Plums! satte han sig ner i forsen, men kunde lätt ställa sig upp själv, skratta och fortsätta.
Vi spände upp ett hårt sträckt rep att hålla sig i som extra stöd. Det kan bli lite svajigt att gå med tung ryggsäck. Även om vattnet kan se ganska lugnt ut så är det väldigt tryck och direkt nivån går över knäna blir det svårt att hålla balansen om man inte gör rätt.
Resten tog sig över galant. Inga fler plums. Vi älgade vidare tills vi kom till Storån. hittade ett fint ställe att ta oss över på och kunde göra passagen i etapper. Mycket noga med säkring.
Den vattentätt packade packningen får åka gummibåt. Dock var båten lite för klen och trasig för att bära oss..
Flyrvästar på, vadskor på, och ner i plurret. Det var ISKALLT i vattnet! Brrrrrrrrr!!!
Efter ett uppfriskande dopp och ännu ett uppdrag slutfört vandrade vi vidare till Foskros
Och Nicklas lämnar över turledarskapet till Martin.
Vi vandrade några kilometer och slog läger kl.20.00. Njöt av kvällsolen och varandras sällskap. Myggen tyckte också vi verkade ha så trevligt och kom på besök. 10 timmars turande denna dag

Etapp 3.
Vandring från Foskros till Rusk-Perskojan, via Andtjärnen. Vadning över Storån och sedan vidare till Siljanskojan.
Turledare: Martin
Regler: Inga broar får användas!

Ännu en strålande dag, vi gick upp kl. 06.30 och började vandra kl.08.00. Solen stekte på bra och det var faktiskt riktigt skönt när man råkade trampa ner i nått myrhål så det sippra in kallt vatten i skorna. Riktigt varm dag.
Framme vid Andtjärnen
Vi vadade över Storån. Vattnet var väldigt lugnt, iskallt och drog till sig sinnessjukt mycket mygg.
Dessa extremt blodtörstiga myggor skrämdes minsann inte av myggmedel. Vissa i gänget drog till sig extra med mygg, hade nog runt 40-50 på sig hela tiden.
Vi traskade vidare till Rusk-Perskojan. Lite lurigt namn på en koj-lös plats.
Vi vandrade vidare till Siljanskojan, där vi skrev i gästboken. Ett litet meddelande till våran lärare om han någon gång kommer traska dit, hehehe!! Känner vi honom rätt så måste han dit nu i sommar av ren nyfikenhet och kolla vad det står. Vid Siljanskojan lämnade även Martin över karta och turledarskap till Therese.

Etapp 4.
Korsa älven igen mellan Siljanskojan och Spångkojan. Vidare orientering till Hågnlägret
Turledare: Therese
Regler: Inga broar får användas!

Det blev en liten utmaning att korsa älven, den var väldigt stark så vi rekade länge efter en bra plats att passera.
Vi använde oss denna gång av formation på 3 och 3 när vi gick över medan de andra säkrade upp nedströms. Ensam är stark, men tillsammans är vi ännu starkare :)
Vi riggade sedan upp en linbana för de andra att ta sig över på. Nej, skojja bara!! Våran packning skulle få åka linbana. Nöden är uppfinningarnas rikedom ;) och kul att leka lite!
När vi fått över all packning så kunde grupp 2 ta sig över medan 1:a gruppen säkrade nedströms.
Vi fortsatte turen i högt tempo, fast beslutna att hinna fram till Hågnlägret innan vi slog läger för natten. Myggen fortsatte svärma likt en moln kring oss. Vi såg en huggorm och en hel del Dalripor.
Trötta och med ömmande fötter och kroppar så nådde vi efter 13 timmars färd äntligen Hågnlägret!! Vilken lycka! Vi var väldigt stolta över oss själva som inte gnällt något även när det varit tufft, utan ständigt peppat varandra och hållt skenet uppe.
Det var så skönt att sätta sig ner, få lite varm mat i magen och bara mysa när solen gick ner vid horisonten. Jacob kläckte ur sig "jag hade hellre haft regn än alla dessa mygg".
-NOOOOO be careful what you wish for!!

(13 timmars turande denna dag) Therese lämnade nu över kartan och turledarskapet till mig (Anna L).
Innan vi kröp till kojs så näckade vi och badade i bäcken. Haha. Det var sååå kallt!!! I bäcken sitter näcken och skrämmer alla små baaarn! Men det behövdes verkligen lite vask då vi inte ville lägga oss klibbiga i sovsäckarna, man håller inte värmen lika bra under natten då. Vi var nog gansak övertrötta när vi lagt oss, bara massa flumm, skratt och tjo innan alla plötsligt däckade av totalt.

Etapp 5.

Orientering upp på Storvätteshågna
Turledare: Anna L

Som turledare så går man upp lite tidigare än alla andra, rekar lite, väcker alla, sätter igång köket och plockar runt lite. Det goda värdskapet. Men det kan kännas lite extra tungt att gå upp när man hör regnet håller på smattrar sönder tältduken. Men det är bara att gör´t. Vem var det som önskade regn hellre än mygg?

Kl.08.00 stod vi redo i ösregnet för att bestiga Storvätteshågna, Dalarnas högsta fjäll

Vi höll väldigt lugnt tempo uppför. Men det var ändå väldigt tufft för alla då regnet piskade oss och tidigare dagars långa marsch gjorde sig påmind i benen. Fötterna var vid det här laget mumifierade av skavsårsplåster. Men vi kämpade på, skratta och pushade varandra. Vilket gäng!
Och vi kom upp!
På stenröset satt fjällets väktare. Han var som förstelnad av regnet och de isande vindarna.

Den högsta punkten på Stenvätteshågna ligger en bit bort från leden. Vi försökte oss på en toppbestigning, och följde kompassriktning, men vädret var alldeles för hårt så vi fick vände tillbaka till leden. Regnet öste ner, det var hård vind och dimman låg tät, det var inte långt man såg. Som turledare känns det väldigt, väldigt hårt att fatta beslutet att vända när alla inklusive en själv vill fortsätta och komma till den allra högsta punkten. Hela gänget är vältränade med god fysik och hade med lätthet tagit sig till topp-toppen, men vädret satte stopp denna gång. Tyvärr.

Men uppe på Stenvätteshågna lämnades turledarskapet över en sista gång.

Etapp 6.
Orientering "direkt linje" till Grövelsjöns fjällstation.
Turledare: Anna R / Therese

Vi nästan sprang nedför fjället för att komma ifrån det hemska vädret på toppen. Hela vägen till Grövelsjöns fjällstation sjöng vi glatt olika sommarsånger för att lätta tankarna från regnet. När vi äntligen såg fjällstationen jublades det glatt. Vi möttes av Björn som välkomnade oss och gav oss en fin rundvisning av anläggningen vilket var mycket trevligt och nyttigt inför höstens projekt. Sen åt vi lunch innan vi begav oss hemåt till civilisationen igen.

Vi kom fram till vårat slutmål 18 timmar tidigare än deadline. Men då gick vi också på i väldigt högt tempo hela vägen. Vi skulle gått i betydligt lugnare tempo med en annan grupp än denna. Vi alla känner att vi lyckats väldigt bra med alla momenten och haft högt säkerhetstänk och fjällvett hela turen. Vi gjorde det till både en fysisk utmaning för oss själva och en utmaning där vi verkligen fick sätta våra kunskaper på prov. Det har inte varit något gnäll utan alla har verkligen hjälpt till att hålla stämningen på topp.

Vi var nog alla rätt trötta när vi kom hem både fysikt och mentalt. Fick ett meddelande av Amanda att när hon kom hem skulle hon handla på Ica, betalade för allt och gick hem - utan varor. Och tyckte det var sååååå pinsamt när hon skulle gå tillbaka och hämta det hon glömt. Hahah!

Med den storyn avslutar vi denna tur. Och nu går vi in i en 12 veckors period där vi ska spridas ut vind för våg på olika LIA-platser (praktik) samt hinna med lite sommarlov. Vart alla hamnar och hur vi har det kommer vi uppdatera allteftersom nu i sommar. Så håll utkik i bloggen så får ni följa oss på våra sommaräventyr.