Äventyrsledarna

Skidskolan på Idre Fjäll

Kategori: Allmänt

Hej hopp fjälltopp!

 

Förra veckan avslutade jag tre veckors praktik i skidskolan på Idre Fjäll och jag tänkte bara kort berätta lite om hur jag hade det.

Jag hade en underbar tid med duktiga skidinstruktörer och härliga barn som ville lära sig att åka skidor (de flesta i alla fall). Idre Fjäll är en en mysig fjällanläggning som passar för de flesta men är väldigt anpassad för barnfamiljer.

Under min praktik följde jag med olika skidinstuktörer på deras lektioner och hjäpte till.

Jag insåg där med vilket underbart men tufft jobb de har. Att hålla koll på sex-åtta ungar man släpper lös i en backe är inte det lättaste. Och att få till sig deras uppmärksamhet till en själv och inte till allt spännande runt omkring är en utmaning. Jag beundrar dem verkligen, det gör ett kanonjobb och på de lektionerna jag varit med på har jag verkligen kunnat se utveckling i barnens skidåkning fastän vi mest har ”lekt” och gjort massa roliga övningar. Det är intressant hur man kan göra allt till något roligt och spännande! 

 

Här är Idres ”maskot” renen Aske! Sången som alla barnen fick sjunga under veckan sjunger jag själv nu mera i sömnen..

 

Vi är Askes bästa gäng

klarar både lift & sväng

Aske hej, Aske hej

Aske, Aske, Aske, hej hej hej!!

 
 

Fredagen, vilket innebar sista dagen i skidskolan hade vi alltid en mysig avslutning. Då åkte vi till skogen, träffade Aske och åt korv med bröd. Det uppskattades enormt och alla är barnen var superglada.

 

Att jobba i skidskolan hela dagarna är ansträngande men jättekul. Det är inte lätt att orka göra så mycket mer när man slutat jobbet. Dock har jag hunnit utforska Idres längdåkningsystem vilket imponerade stort på mig. Det fanns stort utbud av banor, korta, långa, platta eller mycket terräng.

Andra aktiviteter som bland annat fannas att göra var bowlingen, badmintonbanan, simhallen och mycket mer.

 Jag har haft en jättebra tid på Idre Fjäll och hoppas på att få komma dit snart igen!

 

Vi hörs!

            / Amanda

 

Kommentera inlägget här: