Äventyrsledarna

Skidskolan Vemdalen- Välkommen hem!

Kategori: Allmänt

En skånsk skidlärare- jajamän, det är jag det! Inför denna vinterns praktik så försökte jag tänka så praktiskt som möjligt- vad vill jag jobba med eller kan jag tänka mig att jobba med i framtiden? Skidlärare blev ett av svaren, så därför blev det fyra fina veckor i skidskolan i Vemdalen.
 
En härlig och familjevänlig anläggning med fina backar och ganska goda möjligheter till off-piståkning. Jättebra utbildningsbackar, här finns helt enkelt något för alla. Vill man bara glida nerför lungt och stillsamt så finns det långa fina backar att njuta av, och vill man ha lite mer action finns även det att finna på denna anläggning.
 

Jag började min första praktikvecka med att hänga med lite olika skidlärare för att vara med så många olika åldersgrupper som möjligt, samt för att vara med på så mycket olika nivåer som möjligt, och det var väldigt nyttigt. Första veckan flöt på väldigt bra och jag kände att jag kom in i det ganska snabbt. Jag är glad att jag har en erfarenhet som scoutledare, så pedagogiken är väldigt viktig när man ska prata och lära barn att åka skidor.
 
 
Barnen tycker det är spännande att åka knapplift!


Under vecka 2 fick jag ta lite mer ansvar. Jag började gå som 1:e lärare på några av grupperna, och jag märkte också att det är viktigt att ta plats. Syns man inte, finns man inte helt enkelt. Vid vissa tillfällen så delade vi även upp grupperna så då fick jag åka själv med ett eller flera barn, vilket var väldigt nyttigt. Jag tror att jag lärde mig minst lika mycket som barnen!

J
Jodå, visst passar jag i skidlärarjackan? :-P
 
 
Sista veckan fick jag ta helt egna grupper, vilket var en utmaning. Framförallt med 8 elever, att hålla koll på alla, få upp dem i stolsliften osv. Men allting har gått väldigt bra, och jag är nöjd med min tid i Vemdalen!
 
 
Min fantastiska flickvän Maria hade ordnat så jag fick åka pistmaskin! Måste vara varje mans dröm!
 
 
 
Tack för mig!
 
Bamse
Kommentera inlägget här: