Äventyrsledarna

Hösttur - Sölenfjällen - Norge

Kategori: Allmänt

Måndag:

Klockan 07:00 gick minibussarna från skolan ut på nya äventyr. Vi visste inte exakt vad som väntade oss mer än att det skulle bli ett äventyr vi sent skulle glömma. En plan över veckan hade vi fått men inga större detaljer. Med spänning och stor nyfikenhet for vi mot Norge. På väg mot vårt vackra grannland stannade vi till i Idre för vadningsövning med Dennis. Våtdräkter användes och vi övade i en relativt stor fors. Övningarna gick ut på att ta sig över ensam men även som grupp. Hur man stöttar sig tillsammans och hur man stöttar sig ensam med hjälp av en gren eller liknande visade sig vara svårare än man trodde men vi alla klarade övningen som ändå visade sig gå som en dans.

Vi stannade till ytterligare en gång i Norge för att äta lunch och sen var äventyret igång.
Minibussarna placerades stragetiskt då vi skulle lämna en punkt och sedan vandra till ett slutmål på annan punkt. GPS:er ställdes in och team 1 ansvarade för resten av dagen men även tisdagen. Första teamet bestod av Alexx, Johanna, Dennis och Elias. Över myr och vatten vandrade vi. Slutligen nådde vi en strand.. det visade sig sedan att vi var tvungna att ta oss över vattnet och det enda sättet var genom att bygga en bro. Av stockar och pinnar ordnades detta och vi klarade det galant!
Vi kan säga såhär att det inte gick att vada över här.. det var djupare än man kunde ana.

Vi vandradre vidare ytterligare ett parti och sedan var det dags att slå upp det första lägret.
Fantastiskt att sova på fönsterlav. Man var knappt tvungen att använda liggunderlaget!
Det var så småningom dags att äta middag för att sen krypa ner i sovsäcken.

Tisdag:

På tisdagen var det Elias, Alexxs, Dennis och Johannas time to shine, igen.  Startskottet för denna dag gick 09:00 då allt skulle vara färdigpackat och alla skulle vara redo för avfärd. Idag gällde det att ta sig hela vägen fram till Sölen. Vi gick över stockar och stenar, genom skogar och upp och ner för höjder samt över myrar. Men är man så grymma som vi är så går det galant!

Innan lunch kom vi fram till en älv. Det var dags att visa vad vi lärde oss dagen innan. Vi skulle alltså vada med packningen över till andra sidan. Magister D tog en väg som han sa var den bästa. Men vi har lärt oss bättre än att lita på honom, så medan Dennis och Elias rekade en väg över, höll Johanna koll och var beredd med kastlina ifall de skulle ramla medan Alexx underhöll resten av gruppen med lite lekar. Som vi trodde fanns det en bättre väg över. Efter många kalla och blöta fötter kom äntligen alla över och vi tog lunch!

Efter lunchen var det dags att gå igen och vi körde på det vanliga tempot för den här klassen, vilket såklart är 50/10. D.v.s. att man går i 50 minuter för att sedan ta rast i 10 minuter.  Vi hann till och med stanna till och ta en gruppbild med vårt mål i bakgrunden!

Dagen avslutades med en liten föreläsning med temat ”fjällen i backspegeln” där Dennis berättade vad som skulle ske medan Elias, Johanna och Alexx hade varsin station att ta hand om där de skulle prata om lite olika saker inom ämnet. Lärorikt och intressant med olika maträtter att smaka på! Sedan blev det även en liten sång med omskriven text till Pokémonlåten. Det fick även avsluta tisdagen!

Onsdag:

Topptursdagen!

Dagens Team bestod av Kristian, Linnéa, Lasse och Oscar

Dagen började med tältvis väckning och valfri varm dryck i form av Kaffe eller Te. Mycket uppskattat och ett stort plus i kanten till våra guider! Sen var det frukost och rivning av förläggning för att sedan marscha upp mot den plats som Ledarteamet valt som plats för basecamp.

Där skulle vi resa våra tält innan vi skulle påbörja toppturs vandringen uppför Midtre Sölen 1755 m.ö.h. Påväg dit fick vi se en mycket fin soluppgång över bergets topp där höstens fjällfärger verkligen gjorde allt slit värt vartenda ögonblick.

Toppbestigningen gick bra för samtliga, alla tog sig upp och väl uppe möttes vi av ännu fler häpnadsväckande vackra vyer över de Norska fjällen.

När vi började vandra ner från toppen kom första snön över oss vilket fick vår utbildningsledare Dennis mungipor att inte så försiktigt dras uppåt. Väl nere vid basecamp åt vi lunch, tog en planerad powernap och sen skulle den ledande gruppen ha sin kvällsshow. Kvällsunderhållningen bestod av en frågesport, levande tipsrunda, lekar och en mycket mysig och uppskattad berättarstund om erfarenheter vid elden. Denna eld hade under veckan gått under kodnamnet "tigern" som vissa av ledargruppens medlemmar släpat på under alla föregående dagar. Mycket slit och mycket uppskattat, Tack!

Dagen avrundades och vi drog oss tillbaka till våra tält, och då kom snöstormen över oss. Inte många sov den natten, två tält blåste sönder och vissa tvingades upp ur den varma sovsäcken för att sträcka stormlinorna innan tälten blåste iväg. Men det var en mycket rolig natt, eller vad säger räven?

Torsdag

Temat för dagen var teambuilding, och de som hade hand om gruppen för dagen var Melissa, Ellinor, Cedrik och Hanna.

Dagen började natten till torsdagen, som hade varit minst sagt intressant. Efter några lätta snöflingor som började dala på Onsdag kväll till stormvindar med snö och hagel under natten. Våra tält piskades hårt av modernatur då ett tält gick sönder och ett annat höll på att blåsa bort! Några av oss sov inte en blund den natten, men som alla vet eller borde veta vid det här laget så krävs det mer än en liten storm för at få ner humöret på en YH-fjäll guide. Stormen och snön rörde om i både kropp och knopp på de flesta av oss, men magiskt och mäktigt var det att få uppleva den första snöstormen för i år på toppen av ett berg.

Efter en kort samling på morgonen och en gruppbild intill Midtre Sölen, var det dags att traska iväg mot Sandbu som var vårt nästa stop på turen. Melissa tog täten och ledde gruppen ner för berget.

Vandringen gick fint ner för Sölen, vindens styrka avtog lite lagom till lunchstoppet som blev intill bäcken Halvorsbekken. Efter lunchen, eller frukosten för några av oss, var det dags för teambuildinglekar. Uppgiften var: Hitta en originell gemensam nämnare, bilda 3 grupper därefter och förklara hur ni kom fram till er gemensamma nämnare. De tre grupperna blev Bulldosarna, Hönorna och Vinylskivorna. Förklaringen till de namnen kan ni gissa på själva =)

Under lunchen delades även ”dagens personligheter” ut i hemlighet till 3st utvalda i gruppen. Hur förändras gruppdynamiken efter en personlighetsändring? Hur agerar och hanterar övriga i gruppen detta? Ja experimentet tog sin början. Micke blev den övertaggade, Lasse den otaggade, och Jocke blev Bimbon. Game on!

Dagen gick, vandringen fortsatte, och de hemliga personligheterna utspelade sina roller galant! Hehe..

Vi nådde till sist vårt mål för dagen, Sandbu, där vi satte upp vårt läger och grupp 3 Teambuilding hade en kort föreläsning om ämnet. Med cappuccino och varm choklad i kåsorna, och med en sprakande eld myste vi lite innan klassen fick utöva några sista tembuildingövningar. Efter övningarna avslöjades även dagens personligheter, vi fick oss alla ett gott skratt helt klart! Vi diskuterade även övningens syfte och reflekterade över dagen.

Dagen avslutades med en stor gruppkram, några fina ord, värme och kärlek. Ja för visst gillar vi varann väldigt väldigt mycket! Vi är ett bra team och tillsammans klarar vi allt!

Sovdags blev det tidigt, inför nästa dags äventyr. Nattorientering med start kl 00.30! Hell yeah!

Fredag:

Nattorientering var uppgiften för oss i team 4. Start 00:45 för vår(min och Louise) grupp. Vår uppgift var att vägleda team 1(Alexx, Johanna, Dennis och Elias). Vi fick inte vara turledare utan skulle enbart informera dom längs vägen vart de skulle osv. Jocke och Micke som var med i mitt och Louise team ansvarade för resterande grupper, 2 och 3. Det var två delmål längs vägen varav vi skulle anlända i Vesterheim senast kl  07:00.

Dennis, vår utbildningsledare, började vandra redan 16:00 igår för att ordna upp längs vägen. Vi fick information om var vi skulle ta grupperna om något inträffade och lite annan information. Längs vägen skulle varje grupp komma överens om den bästa vägen, om det var värt att vada och hur man skulle gå till väga på bästa sätt. Men, de visste inte om tidsbegränsningen..

Jockes grupp anlände i Vesterheim ca kl 06:25 och min och Louise grupp anlände 06:30. Mickes grupp fick tyvärr lov att avbryta längs vägen och blev upphämtade vid en punkt via kontakt med Dennis. Sista fasen innan mål var att åka linbana över en stor fors där vi var tvungna att först sända en ryggsäck i taget över och sedan en person i taget.Vid mål samlades vi runt elden och slutförde vårat teams arbete där vi berättade en saga och hade frågesport.

Bussarna gick tillbaka mot Älvdalen tidigare än planerat och därmed gick vi på helg redan kl 11:30 ca.

Underbar tur, underbara människor och underbar natur.