Äventyrsledarna

Ingen ToppVecka

Kategori: Allmänt

Den här veckan som varit har vi i nya klassen haft självstudievecka, som har lett en del av oss i klassen hem till familj eller ut på äventyr.

Fyra av oss (Elias, Lasse, Micke och Ellinor) gav oss upp mot Lappland för att pröva att komma upp för Kebnekaise och tre andra toppar efter säsongstängning. Vi började åka natten mellan lördag och söndag kl 04:00 och turades om med körningen. Ca 125 mil senare med en markant träsmak i rumpan kom vi fram i mörkret dagen efter till Nikkalukta. Vi slog läger vid fjällsationen för att sedan på måndag morgon ta oss vidare till Kebnekaises fjällsation.

Efter en dag med strålande sol och frisk höstluft kom vi fram till en öde fjällstation.  När vi satt i tältet och planerade såg vi att det fanns en toppstuga på Kebs sydtopp, vi fick då idén om att sova över i den, för att sedan dirket bestiga berget Kebnetjåkka dagen efter istället för att gå ner till lägret och halva vägen upp igen. Vi kröp ner i våra sovsäckar fulla av iver att nå syd- och nordtoppen under tisdagen och hoppades på lika fint väder som dagen hade erbjudit.

Med pigga ben och tunga ryggsäckar fulla med sovsäckar gav vi oss upp mot Svergies högsta bergstopp.
Solen började krypa fram och det såg ut att bli en lika fin tisdag som måndag. Ju högre upp vi kom, ju mer snö var det över leden. Många gånger var det svårt att hitta leden, men vi tog oss långsamt uppåt. Lite för långsamt, vi hade satt som vändpunkt att vi var tvugna att vara i Kaffedalen senast kl 14. När vi kom upp på berget Vierramvare före Kaffedalen var några av oss så trötta att vi bestämde oss för att bryta då i tro att om vi kom fram till Kaffedalen i tid skulle vi inte orka vidare och då ha en tuff sträcka tillbaka till fjällstationen.

Väl framme i tältet igen började vi planera för onsdagen. Vi kollade vädret som berättade att det skulle komma lite snö under natten och vara mulet under hela dagen med lite snö. Då det skulle kännas lite surt att göra denna resa utan att komma upp på någon topp beslöt vi oss att om vädret var bra skulle några av oss ta sig upp för Kebnetjåkka.

Tidig onsdag morgon öppnade vi upp absiden utåt och fann ett snötäcke utanför tältet.  Efter att checka vädret igen som sa att det skulle komma 5-10 cm snö under dagen och vi planerat att återvända till bilen på torsdagen som då skulle betyda att vi skulle pulsa igenom snötäckta stenar och isfläckar i 19 km. Då ingen av oss kände oss väldigt manade till det beslöt vi oss för att redan återvända under onsdagen.
Det kändes som ett rätt bra beslut då vi redan hade problem med att se isfläckar och hala stenar med den 2-3 cm som la sig under strapatsen tillbaka till Nikkalukta.

Väl framme vid bilen bar det av till Kirunas bästa pizza hak (Midnattshörnan) för att sedan ha en lång 16 timmars bilresa hem till Älvdalen.

Slutsatser vi kom fram till som vi kunde vart bättre på under turen var:
  • Ha tydliga roller (Vem som gör vad på morgon, vid ankomst och avfärd till lägret)
  • Gå upp i god tid
  • Inte ha tung packning vid en toppbestigning