Äventyrsledarna

Wäsaloppet

Kategori: Allmänt

Fjäll- och äventyrsledare är ju ett arbete som kan kräva en viss fysisk kondition, därför stod det Wäsa testet på schemat för måndagen. Wäsaberget ligger ett par kilometer från Älvdalens centrum det reser sig 405 meter över havet. Vid bergets fot ligger en nerlagd skidanläggning, därifrån gick starten. Enbart 12 personer startade denna upplagan av testet. De övriga fyra hade problem med skador och valde klokt nog att stå över för att inte för sämra sina skador till höstturen nästa vecka.

De elever som inte deltog aktiverade sig i vanlig ordning med att slå vad om vem i klassen som skulle komma först upp. De hade med sig handkikare för att kunna följa löparna så länge som möjligt. Klockan 14:10 släppte Melissa startfältet och klassen drog i väg i en imponerande fart.

 

Alla klarade gränsen för Godkänt som var under 21.59 min.. För att komma med på Hall Of Fame listan var man tvungen att slå Kims tid från den gamla klassen på 13.32 min. Tre stycken från den nya klassen lyckades komma med. Tiderna: Jocke 13.10, Dennis 12.27 och Lasse 11.31. Johanna som kom med på tjejernas Hall Of Fame sprang på tiden 14.36

Micke intervjuar Lasse om segern:

1: Hur känns det?
Det känns grymt bra!

2: Hur kändes det att ta sig igenom loppet?
Det är en riktigt tuff sträcka, det börjar spikrakt uppåt redan efter 20m , sen är det bara att gneta på. Den kalla luften gjorde det inte lättare och vaderna bränner vid varje nedsättning. Riktigt jobbigt!

3: Du hade oddsen emot dig när bergsgeten Dennis var med i loppet. Hur hanterade du pressen?
Jag fick mycket hjälp av Micke som hade satsat på Dennis som vinnare, han triggade igång mig bra;) Vi sprang tillsammans en bra bit innan han släppte. Tror han gjorde misstaget att använda stavar.

4: Nu har du tagit över hall of fame tronen från Kim, har du någon kommentar?
Jag ska försöka behålla den platsen men det finns fler tillfällen att peta ner mig men mitt mål är att förbättra tiden nästa gång.

5: Slutligen, vad blir ditt nästa mål med Wäsatestet?
Som sagt så vill jag förbättra mig, målet kanske får bli under 11 minuter. Och slå en revanschsugen Dennis!


// Lasse och Micke

Kommentera inlägget här: