Äventyrsledarna

En blötvecka

Kategori: Allmänt

Måndag

Våra vattentäta påsar är packade med ombyten, vi förbereder oss på att bli rejält blöta om vi känner vår lärare Dennis rätt. Paddlingsveckan började med ett plurr för allihopa!
Spända elever packade släpvagnen med kanoter och paddlar för att sedan bege sig bort till Stor Uppdjusen 8,5  kilometer från Älvdalen  för en dag på sjön. Väl framme hade Dennis en genomgång, deligerade ansvar och vi sjösatte sedan kanoterna.
Melissa och Alexandra hade i uppgift att finna ön dit vi skulle paddla i land och äta vår lunch. Vägen dit var fin och lugn då vi alla lärde känna våra kanoter och bekantade oss lite med paddlingstekniken.

Väl framme vid ön gav Dennis oss ett uppdrag. En tändsticka per grupp, ”Gör upp en eld.” De flesta av oss klarade uppdraget galant, till Dennis förtjusning.
Med mat i magen, kaffe i blodet och ett humor på topp trots regnet, fortsatte vi mot en ny utmaning.
Dennis hade planerat att vi skulle öva på vår teknik. Vi utförde olika slags övningar/lekar som gjorde oss till proffs på nolltid. Ingen i klassen hade hittills satt en enda tå i vattnet, förutom i kanoten ”Titanic” som tog in löjligt mycket vatten!
Nöjda och ovetande om vad som väntade vid land, paddlade vi tillbaka mot bussarna. Med land i sikte, blixtrade det till i Dennis ögon. Innan vi visste ordet av, var alla blöta och huttrande i regn och vind. Vi fick träna på att kapsejsa och på att rädda varandra ur vattnet och upp i kanoten igen, givetvis gick det galant! Sedan på med varma kläder, lasta släpvagnen med kanoterna och oss själva i bussarna. Nöjda, glada och förväntansfulla styrde vi kosan tillbaka mot skolan för att invänta morgondagen som garanterat är fylld med nya äventyr!

Tisdag

Efter tio minuters förberedelse fick några i klassen (Kicki, Lasse, Tina och Johanna) leda dagens aktivitet, som bestod av paddling i strömmande vatten. I strålande sol tog vi oss från Blybergsdammen ner till Garberg. Längs vägen övade vi på tekniska moment i form av blindpaddling och traversering i forsen, genom samarbetsövningar och lekar.
Till Dennis besvikelse blev det en torr dag!

Onsdag

Under onsdagen drillade vår lärare Dennis oss hårt i kamaraträddning, egen räddning, kantning, stöttning, och sidförflyttning i kajak. Några av oss provade eskimåsvängen, några av oss lyckades till stor förtjusning.

Onsdagen avslutades med glatt humör och solbrända kinder!

Torsdag

Nu när vi var varma i kläderna när det gäller paddling delades vi under torsdagen in i två grupper med tre sköna ledare för varje grupp.
Ena gruppen började i Bossån utanför Mora, vid Perishol, som rinner ut i Siljan. Turen sick sackade sig mellan de små öarna och sjökanten ner till Lövön som ligger bredvid Sollerön. De som åkte söderut fick motvind men belönades med den fina utsiketen över magnifika Gesundaberget. Under den gensammma lunchen på Lövön blev det snabbt klart vilka gruppledare som blev poppulärast,
de med godispåsen (MUTNING). När godispåsen började sina tröck sig båda grupperna ner i sina kajaker för att fortsätta mot sina mål.
Gruppen som startade i Bossån fortsatte ner mot Lerön, där den andra gruppen utgått ifrån.

Fredag

Sista dagen med paddeling tar Dennis, Melissa, Oscar och Micke ut övriga klassen på en tur längs den slingrande Lissterån. Efter lunch bjuder arrangörerna på kaffe, te och kakor.

När vi åter satt oss i båtarna börjar vi med en lek som handlar om att byta plats mellan kanoterna samtidigt. Till arrangörernas besvikelse ramlade ingen deltagare i vattnet. Vi paddlar därefter någon timma till, i den trånga ån som är så smal att man ibland får skjuta sig fram med paddlen mot gräskanterna.
Efter ett tag stannar vi på ett lite bredare ställe och leker en ny lek som handlar om att inte krocka med varandra eller ledarna. Därefter blir det eftermiddagsfika på vattnet med kaffé, te och mandelkubb.

När vi efter några timmars paddlande längs den magiskt fina ån, kom vi i land. Det var då dags att springa tillbaka till startpunkten, Ejstsjön. Micke och Melissa har en genomgång om löpningens historia och lite löpskolning. Oscar tar den "snabba" gruppen och Micke tar hand om den "ännu snabbare" gruppen, i vår klass finns inget mitt i mellan eller lagom. Deltagarna får lära sig att springa utför och uppför så energisnålt som möjligt.

Alla är nöjda och gillade lekarna, fikat och det trevliga sällskapet.  Ännu en vecka avslutades på topp!