Äventyrsledarna

Pistör, Pistör kom!

Kategori: Allmänt

"Pistör, Pistör kom!"
"Elias lyssnar"
"Det är en kille som skadat sig i parken, det verkar allvarligt."
"Jag åker på det"
 
Så här kan ett anrop på mig via radion gå till när jag jobbar som pistör, skidpatrullör.
Jag, Elias har praktiserat/jobbat som pistör nu i snart fem veckor. Jobbet innebär att man är säkerhets och sjukvårdsansvarig i skidbacken. Innan skidbacken öppnas för gästerna varje dag ser jag till att den är säker att åka i. Om någon skulle skada sig under dagen, är det mitt jobb att ta dem ner från backen till sjukstugan på ett tryggt sätt, för att sedan göra det som krävs innan patienten kan gå hem själv eller blir upphämtad av ambulans.
Ett axplock av de skador jag ställts inför fram tills idag är, axlar ur led, höft ur led, hjärnskakning, sjukdomsfall och brutna ben.
 
Under mina första tre veckor av praktiken var jag i Säfsen. En jättefin, familjär anläggning som jag trivdes mycket bra i på alla sätt. Personalen var sammansvetsad och serviceinriktade vilket gav ett proffessionellt intryck. Åk gärna dit å besök anläggningen och njut av den gemytliga tillvaro som finns där.
 
I skrivande stund är jag min andra vecka som pistör i Lofsdalen. Lofsdalen är en större anläggning än vad säfsen är vilket innebär större berg, fler liftar, och fler nedfarter. Jag kom till Lofsdalen då lågsäsongen precis börjat och det var ganska tydligt att det inte hände lika mycket nu som det gjort tidigare. På fredag och lördag nu i veckan ska jag jobba som ensam pistör i Lofsdalen så kom hit å åk skidor men för 17! se till att ni inte slår er!
 
Den 18:e mars flyger jag och några klasskompisar till Marocko för att bl.a. bestiga deras högsta berg Jbel Toubkal, 4167 m.ö.h tillsammans med föregående klassens entreprenör Nicklas Lautakoski. Följ oss här så får ni veta mer om det eller kika in på Kbk Adventures för mer information.
 
Kvällsåkning i Lofsdalen
 
En  vanlig syssla som pistör är att sätta upp nät i skidbacken. 
Här övar vi körning av räddningspulka på skidor. 
 
En annan uppgift som pistör är att assistera vid liften då det behövs.
 
Stay Tuned for more!
And stay out of trouble!
 
// Elias
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: