Äventyrsledarna

Strapatser i Funäsfjällen

Kategori: Allmänt

Hepp!
Jag har spenderat närmare tre veckor i Funäsdalen.
Företaget jag har praktiserat på heter Strapaster AB och drivs av Jon Wagenius. Han har en bakgrund inom turismen och efter en liknande utbildning som våran startade han 1998 sitt företag, som han och hans fru driver än idag. Företaget har ett veckoschema med olika aktiviteter varje dag i ett samarbete med Sportmaffian som jag också praktiserade hos samtidigt. Tyvärr hade jag stora problem med ryggen som gjorde att jag inte kunde ge fullt ut i jobbet och var tvungen att ta ledigt ett par dagar också.
 
Rollen som praktikant är INTE något jag trivs i, dels blir man presenterad som praktikant och därmed känns det som man förlorar sin trovärdighet som guide och med så lite ansvar som jag fick i företaget så känns man mer som en gäst...Men negativ kan man ju inte vara hela tiden, jag fick en lokalkunskap om ett nytt område och en inblick i väldigt många olika aktiviteter och även i livet som kock, något jag inte hade väntat mig av denna praktiken. När jag sökte till företaget så visste jag nämligen inte att dom även ägde ett stort konferanscenter med boende och mat, där dom även serverade middagar vissa dagar.
 
(på ledig tid så kollade vi väderförhållandet på 1100 möh ca 25m/s funkar bra om man har en snabb utväg med skotern men inget man vill stanna i länge)
(fäbodåket, ett åk som var med i tre toppar skotertolkning, här på en ledig dag med randoutrustningen)
 
 
Vi hade toppturer,isklättring,skotersafari,turskidåkning,skiduthyrning,
skotertolkning/offpiståkning(självklar favorit)
Alla aktiviteter har jag prövat innan men det mest lärorika var ändå att stå i Sportmaffians skidverkstad och reparera och lära sig om skidors uppbyggnad och material. Jag har jobbat i verkstad innan men inte såhär seriöst! Sportmaffian tog bättre hand om sina Hello kitty skidor än vad vi gjorde med våra avancerade på en av Sveriges största skiduthyrningar.
 
Som med alla guidejobb så var såklart lediga dagarna dom bästa för utöver alla km med pister och längdspår så har även Funäsfjällen oändligt många skoterleder/turleder på fjället och dessutom över 60 toppar över
1000 möh, perfekt för topptursentusiaster. Tyvärr var vädret inget vidare dessa veckor men med varje väder så finns det någonstans för någon aktivitet som passar det är därför det är grymt att vara i Skandinaviens största skidområde!
//Cedrik (Världens bästa pojkvän)
Kommentera inlägget här: