Äventyrsledarna

Säfsen revisited!

Kategori: Allmänt

Hej alla läsare!
I vintras så hade jag min praktik på Säfsen alpin som skidlärare, vilket var en awesome upplevelse och mycket lärorikt.
Så sommarens praktik var lätt att bestämma sig för, klart jag skulle till Säfsen igen, men nu inom deras downhillavdelning!
 
Säfsen har en flotta på 30+ cyklar, i år har det köpts in 10 splitt nya Trek Session 8. Imponerande!

Jag tog redan kontakt i vintras med ansvarige för downhillen så allt var klart långt i förväg!
Så när det var dags så var det bara att lasta in all packning och dra ner, första veckan var lugn på cykelfronten då de endast hade helgöppet under den veckan, så då passade jag på att hoppa in på aktivitetsavdelningen, där hängde jag bl.a med en konferansgrupp som skulle åka flotte och bada badtunna.
 
När helgen kom så var det äntligen dags att sätta igång på Säfsen bergscykelpark!
Jag kände igen samtliga sen i vintras så jag blev snabbt en i gruppen.
Arbetet i parken kretsar runt fyra stationer som man roterar på under dagen:
Nedre delen av liften, där man hjälper gästerna på med cyklarna och kör liften.
Toppen, där man hjälper gästerna av med cyklarna och ser till att alla som åker kommer av som de ska.
Verkstad, service och underhåll av cyklar. Hjälpa gäster som vill hyra utrustning osv.
Övrigt, Ledunderhåll, reparationer, snickerier osv.
 
Så det finns alltid något man kan göra och man blir snabbt en mångsysslare.
 
Mycket service blir det, oftast handlar det bara om växeljustering och kontroll av bromsar samt dra åt alla skruvar. Men rasade lager, byte av bromsbelägg, däckbyten och lufta/byta olja i bromssystem är några andra saker som också kan uppkomma, så det är bra att man kan lite sen tidigare!
 

Arbetet är merparten fysiskt med mycket tunga lyft då cyklarna man jobbar med väger 20kg eller mer, så man kan bli lite trött i armar och rygg efter en dag med många åkare.
 
Tillslut så behöver lederna renoveras, detta sker för hand, med kratta.
 
En fråga som ofta förekommer från gästerna är "Hinner du åka nåt då?"
Och visst hinner man med nåt åk om dagen, har man tjänst på toppen så tar iaf jag med mig en cykel så jag kan ta ett åk ner =)
 
Säfsen bergscykelpark har för närvarande 6 leder, en grön, två blå, två röda och en svart, men planer på fler nerfarter finns.
Den längsta är en 2,8km lång maskingrävd led med velodromer, hopp och ett fantastiskt skönt flow, så alla kan ta sig ner i sin egen fart.
Utöver det så finns 400km uppmärkt MTB leder i varierande svårighetsgrader och längd, så för en cykelnörd som jag så är detta ett paradis!
När man sedan har ledigt nån dag och vill göra något annat än cykla så finns möjlighet till fiske, kanoter/kajaker, båtar, klättervägg mm så det finns alltid något att göra för den som vill!
 
Så ta en kik på hemsidan, det finns något för alla! http://www.safsen.se/
 
Yours truly!
 
 
//Mogge
 
 
 
Kommentera inlägget här: