Äventyrsledarna

Lugna vatten har aldrig skapat en skicklig sjöman.

Kategori: Allmänt

Vi i "gamla klassen" fick i uppgift att ta med den nya klassen ut på kanottur nedanför Idre. Vi kallar dem i detta inlägg för "gästerna". Dagen innan träffades vi på och planerade turen. Vi har alla gått forsutbildning och några i klassen hade även jobbat med kanot/kajak/rafting under sommarens LIA. Vi gick igenom logistik, vilka roller vi skulle ha, vem som skulle göra vad och hur det rent praktiskt skulle fungera under turen med transport, lunch mm. Sen delade vi upp oss. De med mest erfarenhet av fors fick skriva säkerhetsplan medan de andra började packa första hjälpen, extrakläder mm, och lasta kanoter. Den nya klassen fick även info om vad de behövde packa med på turen.

Prel. plan inför turen:

Gäster:
16 YH-fjäll elever med kanotutbildning, dock utan forskunskaper.

Guider:
9 YH- fjäll elever med kanot, kajak samt forsubildning, varav 3 på land.

Sträcka:
Österdalälven Idre. Sjöändan - Tännäsvägen (vindskyddet vid vägskäl 311)
Roller:
Turledare: Jacob
Säkerhetsansvarig: Amanda och Kim
Kajak front: Amanda Kajak frigående: Kim
Ledarkanot: Jacob, Elin
Andrekanot: Maria, Anna L - Första hjälpen och sweep
På land: Bamse, Morgan, Anna R - Transport, lunch mm.

Riskbedömning:
Vält kanot, hypotermi, försvunnen utrustning, personskada genom yttre våld, drunkning, person fastnar i forsen, hett vatten brännskada, bränna sig på lägereld - brännskada.

Förebyggande och rekning

Säkerhetsgenomgång med syfte att förebygga skador och olyckor hålls av turledare innan tur. (liknande forsränningsgenomgång). Amanda paddlar först i kajak. Då hon anser att rekning behövs signalerar hon bakåt och resten lägger sig i närmaste bakvatten. Kim paddlar fram och de rekar sträckan tillsammans. Om landrekning behövs går Amanda och Kim i land med kastlinor. Vid vält kanot signaleras detta och ledarkanot och gäster söker bakvatten. I första hand paddlas vält kanot in av Amanda eller Kim och gäster tar sig in för egen maskin. Vid behov av hjälp finns ledarkanoter och kajak tillgängliga.

Vid footentrapment säkras gäster upp på land och alla tillgångar i form av guider, kastlinor och övrig utrustning används till räddning. Extrapaddlar finns fastspända i ledarkanoterna samt extra kajakpaddel. Ledarkanot har även extra kastlina fastspänd. Första hjälpen finns i båda ledarkajakerna samt vid lunch och upptagningsplats. Vid allvarligt olycksfall kontaktas räddningstjänst.

6.45 på fredagen samlades vi vid skolan och delade ut våtdräkter, flytvästar, hjälmar till "gästerna" samt rekade att allt fanns med. Sen var det dags att bege sig.

Det var en härlig höstdag och alla elever sken ikapp med solen. Vi höll i säkerhetsgenomgång med eleverna om hur man beter sig i forsen, vilka risker som finns, samt hur man agerar om det skulle ske en olycka.

Flytposition i fors. På rygg och fötterna nedåt strömmen.

Vilket glatt gäng det här är. Det var som ett sus av fniss, tjo, skratt och vattenstänk under hela turen.

Slutpatrullen.

Under turen fanns det vissa forspartier. Alla gick bra att ta sig igenom, tills vi kom till sista forsen innan det var dags att gå upp för lunch. Tre av gästernas kanoter fastnade, varav en välte. Guiderna från den frigående kajaken och andrekanoten var snabbt på plats för att hjälpa gästerna. Olyckligtvis wrappade andrekanoten när de hjälpte några gäster att få loss deras kanot. Gästerna kunde paddla vidare, men guiderna fick rejält problem med sin wrappade kanot som likt en aluminiumburk knöcklades ihop runt en stor sten. Det forsande vattnet är mycket starkare än man kan föreställa sig och kanoten var omöjlig att rubba. Alla i vattnet tog sig säkert in till land genom flytposition och simning.
Alla signalerades att ta sig till närmaste bakvatten och gå i land. Gästerna omhändertogs och blev informerade medan några av guiderna tog sig an den wrappade kanoten som satt som berg i forsen.

Vi guider säkrade upp forsen på båda sidor, och tog oss ut till den fastsatta kanoten för att försöka få loss den. Gästerna såg nyfiket på, de hade aldrig varit med om en på riktigt wrappad båt förut - faktiskt inte vi heller. Nog för vi vält med både raftingbåt och kajak i fors och tippat med kanot på lugnt vatten, byggt räddningsankare osv, men detta var något nytt för oss, en kanot i fors.

Men det är inget att stressa upp sig över. Det är bara att sätta igång tankeverkstan och lösa situationen. Se det som en ny utmaning och lärdom. Vi larmade våran utbildningsledare som i sin tur larmade räddningstjänst för att informera om situationen.
Efter några misslyckade försök att rubba båten med både rep och handkraft, så vi insåg snabbt att vi behövde rejälare utrustning för att få loss kanoten och beslöt oss för att lämna kvar den där den satt tills turen var klar och gästerna åkt hem. Vi fortsatte turen och gick iland vid planerad lunchplats. Där sprakade redan en brasa och lunchpaketen låg redo för gästerna att hugga in på.

Efter lunch fortsatte turen till sitt slutmål, där vi lassade båtarna och packade all utrustning. Gästerna tackade om och om igen för en rolig och intressant dag. Vi vinkade glatt av dom och några av oss guider skjutsade gästerna tillbaka till Älvdalen och skolan. En bra avslutning på veckan, turen avslutad.

Vi andra guider stod kvar på slutstation, fortfarande iklädda våra våtdräkter. Vi visste vad som väntade resten av denna fredags eftermiddag/kväll. Nu var det dags att få loss den wrappade kanoten. Vi tog oss bussarna tillbaka upp till "olycksplatsen". Där möttes vi även av räddningstjänsten som undrade om vi klarade av att lösa situationen själva eller behövde hjälp. Vi sa ville testa själva först.

Så medan gästerna tog helg därhemma så jobbade vi vidare i 3-4 timmar med att få loss båten. Vi byggde ankare och spel av rep inne vid land och körde i princip dragkamp med 5 pers innan kanoten släppte från sin låsta position. Efter uträkning kan det nu konstateras att kraften som krävdes för att lyckas dra loss kanoten var över 2 ton. Styrkan i forsen är inte att underskatta. Vilken tur att ingen blev fastklämd mellan kanoten och stenen. Vi fick nog alla oss en rejäl tankeställare efter allt slit med kanoten. Och trots problemet, var vi glada att vi fått vara med om det här, för vi lärde oss verkligen väldigt mycket genom att hantera och lösa situationen vi hamnat i. Det fanns aldrig någon tanke om att ge upp hur tungt det än var, bara hitta nya lösningar och skratta åt hur vi fick spendera vår fredagsafton..

Åh vilken lycka när hon äntligen lossnade!! Dock mådde vår kära lilla kanoten inte så bra efter sitt lilla äventyr ute i forsen.

Naturens krafter kan vara enorma - till och med i en klass 2 fors. Men vi har definitivt lärt oss massa nytt. Och det är först när man är i skarpt läge man på riktigt får känna på om det är något som fattas i utrustningen man har med sig. Saker som i framtiden kommer etsa sig fast i hjärnan och aldrig glömmas igen. Vi har i detalj gått igenom steg för steg vad som skulle kunna gjort annorlunda vad gäller rekning, vägval och utrustning, vad vi ska förbättra till nästa gång, men självklart har vi också tagit upp vad vi gjort bra. Vi hade supernöjda gäster, vi satsade stenhårt på det goda värdskapet och körde pokerface när problem uppstod. Vi är själva nöjda med turen, speciellt med det vi levererade till gästerna. Vi klandrar oss för att situationen med den wrappade båten kunde uppstå men har också lärt oss hur kanoter reagerar i fors. Men som dom säger "Den bästa läraren är ditt senaste misstag".

Nu laddar vi om inför kommande vecka som vi ska spendera i Grövelsjön. Vandringshelg med höstglöd.