Äventyrsledarna

Nya YH-klassens första äventyr

Kategori: Allmänt

Sensommaren är här och vi i "gamla" klassen är fortfarande ute på praktik och äventyr land och rike runt i två veckor till innan skolan drar igång igen. I november är det dags för oss att ut i "verkligheten" med alla nya kunskaper vi fått under utbildningen, och dags att lämna över stafettpinnen och även denna blogg till en ny YH- klass med blivande Fjäll och Äventyrsledare. Så från och med nu kommer ni kunna följa båda klasserna parallellt här på bloggen = ännu fler blogginlägg. Den nya klassen har redan börjat skolan i Älvdalen och även hunnit ut på sitt första äventyr tillsammans, så här kommer deras första blogginlägg. Läs och njut!

// Anna L (gamla klassen)

Det första äventyret tillsammans.

Skolhalvåret börjar med en rivstart,  andra veckan i skolan åkte vi på tur till Jämtlandsfjällen för att se några av de 100 blommor vi ska lära oss. Efter tältuppsättning vid Storulvåns fjällstation, gick vi på en blomstervandring upp längst berget Getryggen. Fjällbräken, rosenrot och kung karls spira var några av de blommor vi fick se på turen. Vi avslutade denna promenad med en fantastisk utsikt från toppen över Jämtlandstriangeln.
Andra dagen i fjällen tog vi en tur till Storlien för att se på fler blommor. Vi vandrade längst den gamla blomsterstigen som används för att bota "nervösa" och hjärtsjuka stadsbor på slutet av 1800- talet. Det blev mycket repetition av de blommor vi sett under gårdagen. På vägen ner stannade vi vid ett magiskt vattenfall i Norge, Brudslöjan. Här passade några av oss på att ta ett dopp i det friska vattnet.
Torsdagen börjar med en botanikpromenad upp mot Sylarna. Lärar-Lars frågar om några vill gå mot toppen. Nio av oss väljer att försöka trotts tjock dimma, vind och regn. De tar sig upp till den norska gränsen innan de tar det svåra beslutet att vända på grund av det dåliga vädret. Besvikelsen att missa toppen sitter som en sticka i fingret. När de kommer ner till tälten erbjuder Elev-Lasse dem att hänga med upp på ett nytt försök för att se soluppgången, två av de nio väljer att följa med. Klassen delas upp i tältlagen och får fria tyglar att ta sig till Storulvåns fjällstation, med sluttid 12:00 dagen efter. Sex tappra själar väljer att ta toppen under natten då vädret klarnat upp medan de andra börjar vandringen mot slutmålet.
Klockan 01:00 började de sex vandra mot toppen under skenet av månen, stjärnorna och tillfälliga norrsken. De försökte gå i lugn takt men kommer ändå upp på toppen klockan 03:22. Det återstod då 2 timmar att vänta på toppen innan solen skulle titta fram. De gjorde vad de kunde för att hålla sig varma; bar stenar och stod på huvudet. Vid fem tiden gick den blodröda solen upp, varenda sekund av väntan var värt den upplevelsen. Med stela lemmar var det sedan dags att ta sig ner för berget och vandra 16 km tillbaka till Storulvåns fjällstation.
Åter på skolan berättar Lärar-Lars att inga elever tidigare gjort en bestigning under nattetid. Hela klassen är glad och upprymd efter en lyckad tur och ser fram emot nästa äventyr.